טיול רכס אצבע וביקור באנדרטה של נספי השריפה בכרמל

הטיול למערת אצבע הוא מסלול כרמלי קלאסי אשר משלב תצפיות , מערה עמוקה ועליה בקושי סביר אנחנו שילבנו אותו ביחד עם ביקור באנדרטה שנבנתה במקום לנספי השריפה הארורה בכרמל

טיול מקסים בהרי הכרמל

כמו שכתבתי המסלול הזה הינו מסלול קלאסי לטיולים בהרי הכרמל ולא רחוק מהמרכז.
את הטיול עשינו במסגרת טיול גיבוש משפחתי לילדים.
מדובר על מסלול ברכס אצבע

איך מגיעים ?

בוויז מערת אצבע ו\או מכביש 4 פונים מזרחה (ימינה לבאים מדרום) בצומת אורן לכביש 721, ואחרי כקילומטר פונים ימינה (דרומה), לחניון הגדול והמסודר של פתחת נחל אורן, השוכן בתוך כרם זיתים.

אורך המסלול

א2 ק”מ

תיאור המסלול

המסלול מתחיל נקודת מפגשם של שני נחלי אכזב – נחל אורן, הגדול בנחלי הכרמל, המגיע ממזרח, ונחל בוסתן, המגיע מדרום-מזרח.

טיול בהרי הכרמל

אנחנו התחלנו ללכת בשביל המסומן בצבע שחור לכיוון דרום מזרח ועברנו בשער ברזל.
לאחר מעט הליכה נראה מצד ימין מתקן לשאיבת מים.
בשלב זה מתחיל שביל אחר, מסומן שחור אף הוא, אשר מטפס לתוך חורשת עצים ארצישראלית עם עצים כגון אלונים, אלות, ער אציל ומורן החורש.

תצפית מרכס אצבע

לאחר כמה דקות של הליכה וטיפוס נגיע לרכס ומראה מרהיב ביופיו עם הנוף לכיוון הים כל זה יהיה בצילו של אורן גדול ומרשים.

לאחר שננוח מעט נמשיך הלאה ובפיצול השבילים פונים מערבה עם השביל השחור, שחובר כאן לשביל ישראל. השביל עובר בחורשה טבעית של אורני ירושלים. מצד ימין נראה שרידים של חומה מאבן תיפתח על מול עיננו תצפית רחבה לכל חוף הכרמל, מחיפה ועד זכרון יעקב, כשאת האופק יתחום עבורכם בכחול הים.
כאשר נתצפת על חוף הים נוכל לראות מבצר עתלית הצלבני והנמל הקטן הצמוד אליו.

לאחר התצפית היפה נתחיל לרדת לכיוון מערב וכעבור, 300 מטר נפנה ימינה לכיוון צפון תוך כדי הקפה של קצה השלוחה ונתחיל להתקרב שוב לנחל אורן.
אנחנו נמשיך ללכת לפי הסימון תוך כדי הליכה מאתגרת עד שנגיע למערה שבכניסה שלה נראה עץ חרוב גדול, מדובר על מערת אצבע אשר  בנויה משלושה חדרים גדולים.

ביקור במערת אצבע

בחדר הראשון שנמצא שבפתחה של המערה, יש בור גדול שחפרו כאן ארכיאולוגים.כאשר בעת החפירה הארכיאולוגים מצאו שם כלי אבן שונים וחלקי עצמות שהשאיר אחריו האדם הקדמון, כעשרת אלפים שנה קודם לכן.
החדר השני חשוך מעט, וחשוב להגיע עם פנס כדי לראות את הנטיפים שיש בו.
לחדר השלישי ניתן להיכנס רק בקיץ, כדי לא להפריע את מנוחת העטלפים. כמו כן חשוב לציין כי הוא החדר החשוך המכולם .

לאחר הביקור במערה אנחנו התחלנו לרדת במדרגות סלע ושביל קצר למבנה בטון ואבן , שהיה בזמנו עמדת שמירה בריטית, אשר חלשה על הדרך העולה לכרמל.
ומכאן עוד מספר קטן של מדרגות והגענו בחזרה שוב בחניון.

אנדרטת של נספי השרפה בכרמל

מכאן המשכנו לבקר באנדרטה של נספי השרפה הגדולה בכרמל אשר התרחשה בדצמבר 2010 וזאת כדי לכבד את אותם נופלים

לסיכום

מסלול קליל ויפה שמתאים לכל עונות השנה (למעט מייד לאחר גשם)

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת

מעוניינים לקבל במייל את המגזין שלי עם המלצות וטיפים לטיולים ?
רוצים לדעת למה זה מומלץ, הכל בקישור הבא – https://traveling-with-eran.com/why-do-we-need-newsletter
אתם מוזמנים להירשם בטופס הבא

(Visited 1,849 times, 1 visits today)