טיול בנחל חלילים

מסלול טיול משפחתי נחמד וקליל המתאים לכל גיל משלב מערה ובוסתנים

השבת יצאנו לטיול משפחתי רחב לאזור הרי ירושלים, חפשתי משהו קרוב ולא ארוך מידי והמסלול של נחל החלילים ענה על הדרישות.
איך מגיעים – בוויז רחוב השלום 80 מבשרת ציון ואו פונים למבשרת ציון במחלף הראל פונים ימינה לרח’ הברוש ולאחר מכן בכיכר הבאה שמאלה לרח’ השלום, אחרי כ- 100 מ’ מגיעים לרחבת חנייה משמאל למגרש הכדורסל של בית ספר “השלום”
אורך המסלול – 3 ק”מ

תיאור המסלול –
המסלול אינו מסלול מעגלי כך שחשוב להחנות רכב בסיום המסלול או שניתן גם ללכת הלוך וחזור אבל זה אומר להכפיל את המרחק של המסלול.
המסלול עצמו מתחיל מהחניה של בית הספר “השלום” ממנה יורדים בשביל עפר משמאל למגרש הכדורסל משם ממשיכים עם השביל אשר מתעקל ימינה ומגיעים לשלט הכניסה לשמורת נחל חלילים, מכאן אנחנו נמשיך ללכת לאורך כל מסלול השביל אשר מסומן בצבע הירוק

1.10.11 טיול בנחל חלילים עם משפחת זיו (2)

לאחר שעוברים את השלט ועוד קצת הליכה נגיע לפיצול השביל, משם אנחנו נמשיך שמאלה עם הסימון הירוק (כמו שצויין מקודם) ונעבו ראת הסלע הגדול קיים שם.

1.10.11 טיול בנחל חלילים עם משפחת זיו (3)
שם ליד עץ השקד הגדול נראה את ח’ירבת בית מיזה. נוכל להזהות אותה ע”י מציאת מערת קבורה שיש במקום .
אנחנו נמשיך בירידה ונראה בריכות קטנות חצובות בסלעים, כנראה שמשו בעבר למקוואות טהרה. בחפירות שעשו במקום נמצאו לא מעט ממצאים מתקופת הממלוכית והעותמאנית.
מכאן אנחנו ממשיכים בירידה של כמה דקות עד שנראה מערות קטנות, המערה שנראה מצד ימין הינה מערת חלילים. אשר הינה המערה הנגישה ביותר במקום.
תוכלו לראות שגם מצד שמאל יש לא מעט מערות אבל הן קטנות ולא כל כך נגישות.
בשלב זה ובמיוחד עבור האטרקציה המרכזית של המסלול אנחנו נרד מהשביל ונתחיל לעלות לכיוון המערה.
בעבר המערה היתה בניה ממגוון מחילות וחללים אשר גדל לאורך שנים ולסוף התחברו בינים וכך נוצר אולם גדל יותר אבל נמוך בו מספר עמודי סלע וכוכים.
אורך המערה הינו 40 מטרים וגובהה כמטר וחצי, והינה נוצרה בעקבות מי הגשמים שהמיסו את הסלע במערה ויצרו בה נטיפים ועוד.
המערות ופתחיהן מכונים “חלילים”, והם שהעניקו לנחל את שמו.

אז לאחר שקצת הסברתי על המקום, כעת ניתן להכניס ולסייר מעט במערה ולהנות מהאויר הנקי שיש במקום.

בשלב זה מי שלא השאיר רכב בסוף ולא רוצה ללכת הלוך וחזור ניתן לחזור הפעם בנחל כדי לגוון את הליכה.
מי שכן מעוניין להמשיך את המסלול וכמובן שזאת הדרך היותר מומלצת ימשיך הליכה של כמה דקות על חניון אשר נמצא בסוף המסלול.
ההליכה לחניון עוברת תוך שרידי בוסתנים וטרסות המדגימות את אופי החקלאות ההררית באזור שנועדה להתמודד עם תופעת הסחף.

בסיום המסלול נגיע לגן לאומי עיינות תלם ומומלץ מאוד לטייל גם שם . כדי להגיע ממשיכים שמאלה לכיוון ירושלים עם דרך העפר בנחל שורק, מגיעים לצומת בה פונים שמאלה ומיד שמאלה לכיוון בוסתן ובו מבנה נטוש.

הגעה לחניה בסוף המסלול
למגיעים בכביש 1 מכיוון מחלף הראל פונים ימינה בפנייה לבית זית, וממשיכים לכיוון מבשרת ציון. עוברים במנהרה מתחת לכביש 1 ,  מיד לאחר המעבר מתחת לכביש פונים ימינה לדרך עפר טובה ולאחר כמה מאות מטרים מגיעים לחניון גדול של פארק עמק הארזים במקום בו מסתיים המסלול

לסיכום
מסלול נחמד מאוד מתאים לכל ימות השנה, לאחר גשמים צריך לשים לבד לעליה וירידה מהמערכה מכיוון שזה יכול להיות מעט מסוכן

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

(Visited 2,380 times, 1 visits today)

2 Comments

1. היינו היום 9 משפחות עם ילדים בגילאים משנה עד 11.
    מסלול כיפי ,כשעה וחצי,עם מערות
    מסקרנות מאוד לילדים.
    תודה על ההמלצה!!!

את הטיול סיימנו בפארק עמק המעינות.
    פארק שעשועים מאתגר וכיפי לילדים עם שולחנות לפיקניק.