שביל ישראל מקטע 13 – קיבוץ יגור לצומת אורן

ממשיכים לטייל בשביל ישראל, הפעם הקבוצה הרגילה ביטלה את הטיול אבל אני ועוד חבר לא ויתרנו החלטנו שזה הזמן שלנו לבצע השלמות במקטעים שלא עשיתי בצפון ובגורל עלה המסלול המקסים הזה

לאורך הטיולים שלנו בשביל ישראל בשלוש שנים האחרונות היו מספר פעמים שלא הצלחתי להצטרף לקבוצה. לא שכחתי את המסלולים הללו ותמיד חשבתי ותהיתי מתי אספיק להשלים אותם.
השבוע ממש ברגע האחרון למרות שתכננו מראש התבטל לנו טיול בחלק הדרומי, ובאופן ספונטי אני ועוד חבר מהקבוצה החלטנו לנסות להתחיל להשלים את הפערים שלנו במסלול עצמו.
היו לנו מגוון מסלולים אפשריים אבל בגורל עלה המקטע הבא

מספר מקטע – 13
שם המקטע –קיבוץ יגור לצומת אורן
אורך – 21 ק”מ
היכן מתחילים – קיבוץ יגור, בחניה של פארק המשחקים.
היכן מסיימים – חניון נחל אורן

תיאור המסלול
השכמה מוקדת ויציאה מהבית השעה 5:40 כדי שנוכל להתחיל את המסלול בשעה מוקדם ולחזור הביתה מוקדם, במיוחד שהפעם המסלול הינו יחסית קרוב פחות משעה נסיעה לעומת כל המסלולים האחרונים שלנו שם אנחנו מתחילים להתרחק ( הגענו כבר לפארק ערד ).
כמו כן הפעם נסענו רק 2 מטיילים עם רכב אחד כך שידענו מראש שנצטרך להזמין מונית מחניון נחל אורן לחניון ביגור.

בשעה 7:00 לאחר התארגנות קלה ועצירה לקניית קפה בדרך בתחנת דלק בכביש 6 התחלנו צעידה לעבר הכרמל “המפחיד”, מרחוק העליה של הכרמל נראת תלולה וארוכה…

10.11.17 שביל ישראל מקטע 13 קיבוץ יגור לצומת אורן (16)

כבר שהתחלנו לצעוד והסתכלנו לעבר השמים ראינו שמים כחולים בצבע כחול מיוחד.
באותו רגע הבנו שכנראה זכינו ביום מצוין לטיול, לא חם ולא קר בלי גשם וללא חמסין….
מהחניה התחלנו לצעוד בעקבות הסימון של השביל בצמוד לחוות הסוסים שיש במקום וישר התחלנו בהליכה לעבר הר הכרמל בשמורת אשדות יגור.
הליכה במסלול טבע מקסים, מוצל ברובו אשר עובר בתוך יערות הכרמל .
ההרגשה שלנו היתה קסומה מצד אחר הולכים בתוך יער מוצל במאין מערה שנוצרה מעצים, מצד שני כאשר הסתכלנו לכיוון צפון מערב ראינו מול עיננו מערות יפיפיות מהסלעים הענקיים כמו כן ניתן לראות את כל מפרץ חיפה , את הקריות והמיוחד את הים הכחול. השילוב של השמיים עם ענני הנוצה והים הכחול גרם לנו לחיוך.

העליה עצמה הינה עליה של כ-3 ק”מ לא תלולה יתר על המידה ( דיי חששתי מהעליה הזאת אבל לאחר שעברתי אותה נוכחתי לדעת שלא באמת מפחידה וקשה )
אבל כמו שציינתי העליה יפה מאוד ויש בה הרבה מקומות חמד שניתן לשבת לנוח לשתות קפה שחור על פינג’ן ועוד.
לאורך העליה תוכלו לראות את העצים בעלי הגזע האדום בשם קטלב ועוד מגוון עצים

איך נידע שסיימנו את העליה של 3 ק”מ ? נגיע לשער בהמות עם דלת מסתובבת ( זה לא באמת שער מכיוון שהגדר תיל מסביב משוחררת ואפשר לעבור מסביב) .
אחרי שנעבור את השער

נכנס לתוך פארק הכרמל ולאחר עוד הליכה קצרה אנחנו ננטוש את שביל ישראל לטובת שביל המסומן בצבע הכחול אשר פונה שמאלה ומעלה אותנו על דרך נוף הכרמל.
כפי שתראו מדובר לא מדובר על שביל צד אלא שביל אשר מתאים גם לרכבים
בשלב מסוים אנחנו נגיע מתחם של שולחנות פיקניק ושירותים מסודרים

ושטח ירוק עם בלוטים ולטאות

מייד לאחר המתחם הזה השביל שלנו יפנה שמאולה לתוך חורשה צפופה ועוד מספר רגעים נחזור לדרך אשר מתאימה גם לרכבים, עד אשר נגיע לאנדטה לזכר הנופלים במלחמת ההתשה בסיני

ואל מבואות העיירה הדרוזית עיספיא

לא להלחץ, כן השביל עובר בתוך עיספיא עד אשר מגיעים לכביש 672 חיפה-עיספיא-אליקים.
הכפר עיספיא מאוכלס בעדה הדרוזית.

שהלכנו בתוך הכפר לא יכלנו שלא להריח את ריח המאפים שנאפים במקום ולכן סטינו קצת מהשביל והתחלנו ללכת עם האף שלנו 🙂
עד אשר הגענו מאפיית\מסעדת אלג’וד

במקום קנינו קפה שחור עם הל ואי אפשר בלי איזה סמבוסק טרי וטעים, אז לא התפתנו ולקחנו לדרך סמבוסק גבינה עם תרד וסמבוסק גבינה עם זעתר ( מדובר על מילוי של העלים של הצמחים עצמם ולא הזעתר הכתוש שאנחנו מכירים )
מדובר על מקום מקסים אשר מנוהל ע”י נשים בלבד, מסעדה ללא בשרים אשר בעל העסק הינו תושב הכפר שפותח את המסעדה בבוקר ומשאיר לניהול השוטף את המסעדה לנשות הכפר ( כך לפחות נאמר לנו ע”י העובדת במקום)

אז למרות שהריח הרג אותנו הצלחנו להחזיק מעמד ולא אכלנו את מה שקנינו מכיוון שרצינו לאכול את זה במהלך הפסקת הקפה שלנו שמתקרבת בצעדים ענקיים.

10.11.17 שביל ישראל מקטע 13 קיבוץ יגור לצומת אורן (9)

לאחר הרכישה המצויינת חזרנו לכיוון השביל והתחלנו ללכת בשביל המסומן בירוק
אחרי קילומטר אנחנו ננטוש את הדרך הירוקה ונרד שמאלה אל מדרגות אבן המובילות אל נחל חיק.
תוך כמה דקות נגיע לעין חיק (שאנחנו טיילנו לא היה במקום מים) משם ניתן לראות חלקות ירק קטנות של איכרי עיספיא.
אחרי הביקור באפיק הנחל נפנה ימינה ונחזור לכיוון הדרך הרחבה שעזבנו בעת הירידה למעיין.
לאחר כמה מאות מטרים נגיע לאחר האזורים היפים ונעימים במסלול.
מדובר על שביל צר מוצל וקריר, ניתן לראות זאת גם בימים ללא גשמים, האדמה מעט רטובה בגלל התל והצל שיש שם לאורך כל היום. כמו כן ניתן לתאר כי לאחר גשמים הגבים המקום יתמלאו במי גשם.
אנחנו עצרנו באמצע הדרך ליד מפלון קטן להפסקת הקפה והסמבוסק שלנו

כעת לאחר שאנחנו מתודלקים ומלאים לאחר ארוחת הבוקר המיוחדת נמשיך קדימה במסלול עד אשר מגיע למפל יבש אשר גבוהו סביב 4-6 מ’ ובתחתית המפל אמורה להיות בריכה (אני מניח שזה מה שקורה לאחר הגשמים)

10.11.17 שביל ישראל מקטע 13 קיבוץ יגור לצומת אורן (62)

את המפל עצמו אי אפשר לרדת ולטובת הירידה אנחנו נפנה ימינה ונרד ביתדות לעבר חורשה של עצי קטלב ואלות

לאחר כמה דקות של הליכה נתחיל לצאת מהאזור המוצל והנעים לדרך השמש  ועוד כמה דקות הליכה נגיע לחיבור של נחל חיק עם נחל אורן והשביל הירוק שעליו הלכנו עד כה יצטלב עם השביל השחור, אשר עולה להר שוקף כאשר בדרך נעבור בשדה רימונים מקומי

כעת אנחנו נעבור לשביל המסומן בשחור ונתחיל לעלות לעבר הר שוקף , לאחר כמה דקות הליכה נבחין כי השביל נהיה צר יותר ונוכל להריח את הריח החזק של הזעתר ( זה לא הריח של הסמבסוק שאכלנו לפני כמה דקות) ושל הסירה הקוצנית.
לאחר כחצי ק”מ של עליה יחסית תלולה נגיע לעץ אלון גדול ועוד חצי ק”מ נגיע לשביל עפר רחב מצד שמאל.
העליה מקסימה עם גזעים חתוכים עקב נפלאות מזג האויר במדינה

אנחנו נמשיך בהליכה שלנו ונפנה לשביל צר אשר מסומן בצבע האדום אשר יוביל אותנו לפסגת הר שוקף !

אני מטייל לא מעט בארץ אבל הנוף שיש פה בפסגה הינו נוף מיוחד מאוד, כ 270 מעלות של נוף מדהים, מדלית אל כרמל במערב ועד אוניברסיטת חיפה בצפון וכל המשתמע מכך

מהפיסגה נתחיל לרדת לכיוון מערב וכאן נגיע דרך עפר שקק”ל סידרה כדי להגיע לפסגה

אנחנו נמשיך ללכת לכיון חורבת רקית, מדובר על שביל נוח מאוד עם מגוון פרחים ונמצא קרוב מאוד לכביש הגישה לחורבת רקית, אשר הינה חורבה מתקופת הרומית-ביזנטית ומכילה מערת קבורה מפוארת שבפתחה רוֺזֶטות ובקירותיה כוכי קבורה,

משם נמשיך לחניון קטן בשם חניון רקית .
החניון נראה מסודר מאוד ומכיל ברזיות, שולחנות פיקניק ואפילו מתקני מנגל וגם שירותים שלהפתענו היו פתוחים ונקיים.
אנחנו נמשיך ללכת עוד קצת ונגיע לכביש צר נחצה את חניון כרמיה ונלך לעבר השילוט של מערות ישח

נוכל גם לראות את מלון יערות  הכרמל

10.11.17 שביל ישראל מקטע 13 קיבוץ יגור לצומת אורן (3)

מכאן נתחיל לרדת על המדרון לתוך קרחת היער לאחר כ 100 מ’ נגיע לצומת שבילים. מדובר על צומת חשובה מאוד וחשוב לא לטעות.
מצד שמאל נוכל לראות סימון מחוק של שביל ישראל, חשוב לא לפנות לשם אלא דווקא לפנות ימינה לשביל הירוק ( אם נמשיך בשביל המחוק נגיע בהמשך לירידה תלולה מאוד ומעט מסוכנת, אנחנו עשינו את הטעות הזאת ואכן הירידה לא פשוטה אבל סבירה, יש סיבה למה שינו את המסלול שם).
נתחיל לרדת למערות ישח, ירידה ממש כיפית למי שאוהב מסלולים אתגריים ( לייט ) .
תוך כדי מעבר בנקיקים וסלעים, חשוב שלא להגיע מיד לאחר גשמים מכיוון שהדרך תהיה מסוכנת וחלקה בגלל שהסלעים יהיו רטובים .
לאחר סיום הירידה השביל יתעקל שמאלה ונמשיך ללכת ליד מערות ישח .

(אנחנו לא עשינו זאת אבל כאן כדאי לעשות סטייה ימינה של כמה מטרים כדי להגיע למערה הגדולה שבאזור מערת ישח)
ההליכה באזור הזה מרהיבה ביופיה ואי אפשר שלא להתפעל מהנוף מערות וסלעים שיש מסביב, אנחנו נלך בצוק באורך של כ 350 מ’ ובו כמה צנירים ומערות.
אחרי שנעבור את כל המערות נוכל להסתובב אחורה ולראות את כל מה שעברנו: יער , ים , בית אורן ועוד….

כמו כן נוכל לראות את פריחת הרקפות ופרחים נוספים

מכאן השביל הירוק נעשה רחב ונוח יותר הליכה נעבור את השביל האדום ( הוא מוביל לכביש 721) ונמשיך ללכת על מצוק עד אשר נגיע לנק’ תצפית מרהיבה אשר צופה על כל מישור החוף

לאחר כמה דקות הליכה נגיע לשביל סימון שחור שמגיע מאזור מערכת אצבע שממש מעבר לרכס . נפנה ימינה ונמשיך לרדת בשביל השחור, קחו בחשבון שהירידה אינה קלה וצריך לרדת לאט לאט ובזהירות.

בסיום הירידה נגיע לחניון אורן ולסיום המסלול המקסים.
כאן עדיין לא סיימנו, לא השארנו פה מכונית ולכן פתחנו את אפליקציית Get texi לטובת הזמנת מונית כדי לחזור ליגור בחזרה, לקח לנו כמעט 20 דקות עד אשר תפסנו נהג מונית מכפר יאסיף שהיה בדרך לעבודה בת”א, משם 25 דקות ליגור ועלות של כ-90 ש”ח למונית וחזרנו לרכב

לסיכום –
עשיתי כבר לא מעט מקטעים של השביל יותר מחצי וזה המסלול הכי יפה ומיוחד שעברתי עד כה.
עליות , ירידות , נופים מקסימים ובמיוחד מזג האויר שיחק לנו אותה בגדול ולכן הנאה גדולה.
צריך לקחת בחשבון שהירידה בסוף והעליה להר שוקף מעט מאתגרות אבל לא משהו שאי אפשר לעבור.
מי שמעוניין לחלק ו\או לעשות את המסלול עם ילדים מוזמן לפצל את הטיול מיגור ועד עיספיא ומעיספא לנחל אורן, החלק הראשון מתאים מאוד לילדים למרות שאורכו כ 10 ק”מ.

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת.

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

(Visited 2,659 times, 1 visits today)