טיול “בשביל המדוזות” ברחבי חופי ישראל

השבוע יצאתי לטייל בשביל ישראל במקטע 16 בין בית חנניה לחדרה, אבל זה לא הסיפור פה. במסגרת המסלול הלכנו לא מעט על חוף הים וראינו עשרות מדוזות מתות על החוף, תצטרפו לשיח על המדוזות וללמוד עליהם

*** אני מזהיר מראש אני לא מומחה למדוזות כך שיכול להיות שאני טועה כך שתרגישו חופשי לתקן אותי איפה שטעיתי ***

אנחנו מכירים את המדוזת שאנחנו נצרבים מהן בתקופת הקיץ ונזהרים מאוד לא להכנס למים בתקופות שיש נחילים של מדוזות במים.
אבל מה הן עושות כאן בחורף ??
אז מסתבר שתמיד יש מדוזות גם בחורף והכמות שלהם גדלה וגדלה… כשחזרתי הביתה חקרתי קצת באינטרנט וראיתי כתבה מ 2015 במאקו על התופעה הזאת –

הסיבה שתוארה בכתבה שזה קורה הינה “המערכת הימית הופכת להיות יותר ויותר לא מאוזנת ולמעשה די שבירית” נשמע טיעון מעניין מאוד והגיוני
סיבה נוספת ששמעתי עליה היום היא שמי שניזון מהמדוזות בים הם צבי הים וכנראה שיש מיעוט של צבי ים באזור שלנו, רק הבוקר ראיתי צב ים גדול בחוף ולצערי הרב הוא כבר לא היה בחיים ( לא לדאוג התקשרתי למרכז להצלת צבי ים כדי שיבוא לקחת אותו כדי לבדוק מה קרה לו)

היום במהלך הטיול בקרנו בשני חופים:
1. בין ג’סר א-זרקא עד לקיסריה
2. מפארק נחל חדרה עד גבעת אולגה

כמות המדוזות שראינו היתה ענקית, מדוזות קטנות אשר כנראה שכבר התייבשו לגמרי

מדוזות גדולות מאוד מעל 50 ס”מ

קצת מדוזות בתוך המים

וקבוצות של מדוזות על החוף

אם לומר את האמת זאת היתה חוויה ללכת בחוף ולטייל בין המדוזות, אם היה לי זמן הייתי גם מנסה לזהות את סוגים השונים של המדוזות ומסתבר שיש מגוון רב של מדוזות שבאות לבקר בחופים שלנו.

אני ממליץ להגיע לאזור לא רק עם הילדים, כדי ללמד אותם על המדוזות להראות איך הן נראות, ואת המבנה שלהם.
גם כהכנה לקיץ וגם פשוט להראות “יצור” שהוא קצת שונה ממה שאנחנו מכירים, הגוף של המדוזה עשוי שתי שכבות, חיצונית ופנימית. בין שתי השכבות מצויה שכבה ספוגית שרובה מים.
מי שרוצה לקרוא על המדוזה קצת מוזמן לקרוא בויקיפדיה – מדוזות
אני גם ממליץ להכיר את האתר המדוזות הישראלי, שם ניתן לדווח על מופעי מדוזות ברחבי חופי ישראל

אני מבקש רק דבר אחד , רק להסתכל, לא לגעת ולא לבעוט, גם בגלל שאני לא יודע האם הארס שלהם עדיין מופרש שהם לא בחיים וגם כי עדיין מדובר על בעל חיים, תנו למחזור החיים בטבע לעשות את שלו

לסיכום
אני ממליץ להגיע לבחון ללמוד ולזהות את הסוגים השונים של המדוזות, אני לא יודע כמה זמן יהיה לנו את האופציה הזאת שהם ככה פזורות על החוף ולא בתוך המים

עוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה כשאתם יוצאים לטבע קחו איתכם שקית זבל כדי לשמור על ארצנו נקייה ואם תראו זבל ששייך לאדם אחר בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי להראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

בתקופה האחרונה הקמנו גם קבוצות נוספות, מוזמנים להצטרף ולשתף עם חברים נוספים
קמפינג – המלצות לטיולים וציוד נלווה
סלובקיה פולין מטיילים ונהנים – הרי טטרה ,גן עדן הסלובקי,זאקפונה וקרקוב ועוד
בלגיה מטיילים ונהנים – בריסל,ברוז ארדניים והסביבה

(Visited 427 times, 1 visits today)

1 Comment

1. הגעתי לחוף באזור חיפה לפני חודש וחצי וגם נדהמתי לגלות כמות אדירה של מדוזות ענקיות שנמצאו על קו החוף. חשבתי שזה קשור להתחממות כי בדרך כלל הן מופיעות בקיץ. נדהמתי גם מכמויות הזבל שהיו על החוף. אני מאד מתחברת לקריאה שלך לחנך לאיסוף הזבל כי הטבע הוא של כולנו ובעיקר של בעלי החיים שחיים בו.