חופשה עם ילדים מתבגרים בסלובניה וקרואטיה מאת מנו שוורץ

בפוסט זה נשתף את החופשה של משפחת שוורץ בסלובניה וקרואטיה
האתגר בטיול הזה הינו שמדובר על טיולים עם ילדים מתבגרים

חזרנו מטיול בסלובניה וקרואטיה. שתי משפחות עם ילדים גדולים בגילאים 24 עד 14.

יעד ולו”ז-
סלובניה 11 ע 18 ביולי 2018

מידע על היעד-
נתחיל בשורה התחתונה: סלובניה היא מדינה יפהפיה עם נופים ומראות נהדרים שמאוד כיף לטייל בהם.

התושבים המקומיים נחמדים, אדיבים ורובם הגדול מדבר אנגלית טובה.
בכל האיזורים המתויירים יש המון תחנות דלק וסופרמרקטים (פתוחים ברוב השבוע עד 19:00 ובסוף השבוע נסגרים בשעה מוקדמת יותר).
תחנות דלק באיזורים הכפריים סגורות בימי א ונסגרות בשעת ערב מוקדמת ברוב השבוע.
מדבקת נסיעה בכבישים מהירים (וינייטה) – קיבלנו עם הרכב המושכר ושילמנו 14 יורו.
תחזית מזג האוויר בעונה הזו משתנה ברמה יומית ואפילו במשך היום. לא כדאי להתבסס על התחזית ליותר מיום או יומיים.
יש הרבה ימים גשומים יחד עם זאת ברוב המקרים הגשם הוא לזמן קצר ולכן כדאי להצטייד במטריות מתקפלות.

טיול עירוני-

לובליאנה – מרכז העיר והשוק סטנדרטיים כמו כל עיר אירופאית. לא מרשים במיוחד. לא עלינו לטירה במרכז העיר מאחר וכבר היינו בטירות אחרות. סיבוב רגלי של שעתיים/שלוש במרכז העיר מאפשר לראות את הרוב.
מרכז BTC בלובליאנה: מרכז מרשים של אזורי קניה עם חנויות רבות ומגוונות (ביגוד, כלי בית ועוד) וגם פארק מים קטן ומהנה בשם אטלנטיס. הפארק מתאים לימים גשומים (בריכות מקורות וגם חיצוניות עם מים חמים) וגם למי שמאס במסלולי טבע ורוצה לתת לילדים (ולמבוגרים) אתנחתא מהנה במרחק קצר ממרכז סלובניה. המרכז כולל שתי מגלשות מים ארוכות וכיפיות, ג’קוזי, מלתחות נוחות, סאונות ועוד. בילינו ונהנינו. מומלץ. התשלום לפי שעה. חשוב להדגיש שזה פארק קטן ולא משתווה בגודלו ובמגוון המתקנים לטרמה צאטז.

אתרי טיול –

מפל סביצ׳ה: העליה למפל כרוכה בעליה של מעל 500 מדרגות, נמשכת מעל חצי שעה. כדאי לשקול את הביקור במקום למי שהוא מוגבל בצורה כלשהית: מבוגרים ולמי שיש איתו תינוקות או ילדים קטנים (לא מתאים לעגלות ילדים ועליה עם מנשא תינוקות תהיה מתישה). המראה של המפל יפה אבל לא מצדיק טיפוס למתקשים.

מערת פוסטוינה : אתר מרשים. מומלץ. הגענו בשעה 10:00 והתור לקופות היה סביר. ניתן לשכור מדריך (מכשיר) אודיו בעברית בתוספת תשלום של 3 יורו. הסיור במערה מלווה במדריך של האתר מתחילתו ועד סופו עם הסברים באנגלית פשוטה. מי שמבין אנגלית יכול לוותר על מדריך האודיו בעברית ובתנאי שיעמוד קרוב למדריך (האנושי) לשמיעת ההסברים. יש להביא בגדים חמים לביקור במערה. קר במערה ומרגישים את זה במיוחד בנסיעה ברכבת הפנימית שבתוך המערה.

ערוץ וינטגאר: הערוץ פתוח (היה סגור עד סוף יוני 2018 בגלל שיפוצים) ומגיעים אליו המון מטיילים. מקום מאוד יפה ומומלץ מאוד. מתאים גם לעגלות ילדים.

אגם בלד: כדאי להגיע מוקדם כי אחרת נתקעים בפקק תנועה של 15 דקות בכניסה לעיר.
בכלל, האזור של האגם מאוד יפה, מאוד מתויר ואסור להחמיץ אותו.
יש ליד האגם באותו אתר מגלשות הרים ופארק חבלים. היינו במגלשות פעמיים ובפארק החבלים פעם אחת. הבילוי בפארק החבלים נמשך מינימום 3 שעות אם עוברים את כל המסלולים. הפארק נחמד מאוד, הצוות ידידותי ומאיר פנים והילדים שלנו (גילאים 14-20) נהנו מאוד. יש מסלולים מוגבלים גם לילדים קטנים. הפארק ומתקן הגלישה צמודים אחד לשני וחייבים לנצל את מסגרת הצילום שנמצאת על גבעה קטנה בצמידות לתחילת מסלול הגלישה לתמונת נוף מהממת. מומלץ לשוט גם בסירת משוטים לאי שבמרכז האגם.

אגם בוהיני: מקום יפה ומומלץ. פחות מתויר מאגם בלד אך לא פחות יפה. בקצה כביש הגישה לאגם מצד ימין כשמגיעים יש חנות להשכרת קיאקים, אופניים וכדומה. מומלץ לתת לילדים (בוגרים על כל המשתמע מזה) להתנסות בשייט עצמי באגם או בנסיעה באופניים בסביבות אגם – בילוי של שעה מספק ומהנה להורים ולילדים.

רכבת המכוניות: נסענו מדרום לצפון במטרה להגיע לאגם בוהיני. חוויה נעימה ומומלצת. שימו לב שכמות המכוניות האפשרית על הרכבת מאוד קטנה יחסית וכדאי להגיע חצי שעה לפחות לפני הזמן. לוח זמנים של הרכבת ניתן למצוא באתר.

רמת פלנינה: מקום יפה, נופים מדהימים ולמרחקים. העליה ברכבל פתוח ורכבל סגור. בקצה מסלול הרכבל הפתוח, כמה עשרות מטרים קדימה ומעט ימינה יש גבעה גבוהה עם נקודת תצפית. ממשיכים בשבילים המובילים לבקתות הרועים. הסיבוב לבקתות נמשך למעלה משעה והחזרה בשביל עם עליה בינונית/קשה. לא להתעסק עם הפרות שמסתובבות באופן חופשי בשטח (הן לא סבלניות ולא סלחניות…). הסיור במקום נמשך מספר שעות עד חצי יום. מומלץ מאוד. כדאי להגיע למקום ביום עם שמש. במידה ומעונן, כדאי לדחות או לוותר כי לא יהיה אפשרי לראות את הנופים.

פארק פליטויצה: הפארק נמצא בקרואטיה ובמרחק נסיעה של 4 שעות מאיזור לובליאנה. בדרך מסלובניה עוברים מעבר גבול עם ביקורת דרכונים. קטע זה מהווה בשעות מסוימות של היום גורם מעכב. כשהגענו מכיוון לובליאנה לקרואטיה, נתקענו שעה במעבר גבול. לא נעים. ניתן להתמודד עם זה באמצעות הגעה בשעה מוקדמת שאז יש פחות מטיילים שנוסעים לכיוון או לזריזים שבינינו, להכנס לכביש גישה לתחנת דלק שנמצאת ליד מעבר הגבול ולעקוף חלק מהפקק בצורה הזו… (לא לשכוח דרכונים). כשחזרנו בשעת ערב בחזרה היה תור של מספר דקות בלבד. עניין של שעה ומזל.
למי שמטייל בסלובניה ולן במרכז סלובניה או בצפונה, כדאי לשכור ללילה אחד מקום לינה ליד פארק פליטביצה מה שמאפשר לנוח אחרי הנסיעה הארוכה לפארק ולהגיע מוקדם לפארק. חשוב להגיע מוקדם לפארק. הגענו בשמונה וחצי בבוקר והיה תור של עשרים דקות בקופות. כמות המבקרים מתגברת מאוד עד לשעות הצהריים והעומס ענקי. הגעה מוקדמת מאפשרת להינות מהליכה נינוחה בשבילי הפארק ללא צפיפות מבקרים ופקקי תנועה אנושיים שיש בשעות המאוחרות יותר. בחרנו את מסלול H. מסלול ארוך. למי שיש ילדים קטנים שלא מורגלים בהליכות ארוכות מומלץ לבחור מסלול קצר יותר (ניתן לקבל הסבר במודיעין במקום). ההליכה בפארק נוחה מאוד והשלטים להכוונה ברורים מאוד. ההליכה מאוד איטית כי יש המון פינות חמד שלא ניתן לוותר על צילום בהן. הביקור כולו נמשך החל מהחניה עד לחזרה לרכב שבע שעות.
מומלץ !!!
ניצלנו את הנסיעה דרומה לקרואטיה לביקור בפוסטוינה. בדרך חזרה מקרואטיה עצרנו להתרעננות של כשעתיים בקניון ארנה בזאגרב. לא מצאנו נקודות עניין נוספות וביקור בפארק המים תרמה צאטז היה לא רלוונטי בגלל השעה המאוחרת יחסית והדרך הארוכה שנותרה לנו עד למקום הלינה בסלובניה.

כבישים ולינה –
במדינה יש מספר אוטוסטרדות טובות ( מהירות מקסימלית 130 קמ״ש). הכבישים הפנימים שמתפצלים מהאוטוסטרדות נראים במפות ומוגדרים ככבישים בינעירוניים אבל הם חוצים הרבה כפרים ועיירות ולכן הנסיעה בהם לא מהירה , 50-70 קמ״ש בממוצע בגלל מגבלת מהירות באיזורים בנויים ובגלל העיקולים הרבים שבדרכים).
מי שנמצא בשלב של חיפוש מקום לינה חייב לקחת את זה בחשבון כי זמן הנסיעה למקום הלינה כל יום הלוך וחזור מתארך בגלל הכבישים הללו. כדאי למצוא מקום לינה שקרוב ככל הניתן לכביש מהיר. מצד שני, העיירות שאינן קרובות לכבישים המהירים מאוד יפות והבתים בכפרים ובדרכים הפנימיות מהממים ביופיים.
המסקנה שלי למי שמטייל טיול כוכב הוא למצוא מקום לינה באיזור לובליאנה וסביבתה.
יש מצלמות מהירות בכל סוגי הכבישים.

ניווט בדרכים –
השתמשנו בווייז וגם באפליקציית Google maps. שתיהן עובדות בסדר אולם בשתי פעמים מצאנו את עצמנו מובלים על ידי כל אחת מהתוכנות הללו לדרך לא סלולה. להערכתי, חלק מהדרכים הלא סלולות מסומנות במפות ככביש רגיל ולכן האפליקציות לא מודעות לכך ולוקחות אותנו לפעמים גם בדרכים כאלו. זה לא נורא אולם מאט את הנסיעה. יש לשים לב להגדרות באפליקציה לגבי שימוש בכבישי אגרה וכבישים מהירים (לאפשר).

לסיכום –
מדובר על יעד מאוד אטרקטיבי עבור המטייל הישראלי, מגוון מסלולי טבע ובמידה ומשלבים אותו ביעד עם גיחה לקרואטיה לשמורת טבע פליטויצה
אנחנו היינו שם לפני כמה שנים ונהנו מאוד

עוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע גם בחו”ל, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה כשאתם יוצאים לטבע קחו איתכם שקית זבל כדי לשמור על ארצנו נקייה ואם תראו זבל ששייך לאדם אחר בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי להראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

בתקופה האחרונה הקמנו גם קבוצות נוספות, מוזמנים להצטרף ולשתף עם חברים נוספים

משפחות וזוגות מטיילים ונהנים בחו”ל
סלובקיה פולין מטיילים ונהנים – הרי טטרה ,גן עדן הסלובקי,זאקפונה וקרקוב ועוד
בלגיה מטיילים ונהנים – בריסל,ברוז ארדניים והסביבה

(Visited 2,204 times, 1 visits today)