טיול מיוחד וחוויתי במגזר הבדואי בדרום

השבוע יצאנו ליום סביב המגזר הבדואי , ואני יכול לומר שהוקסמתי מהיום זה והעיקר מהאנשים אותם פגשתי והסיפורים אותם שמעתי וזאת ללא מילה על האירוח המיוחד שקבלנו.
מדובר על אנשים מיוחדים שמאוד רוצים שיבואו ויבקרו אותם כדי לספר את הסיפור שלהם

במסגרת כל הפעילות שלי ברשת סביב הטיולים נוצרו לי קשרים עם כל מיני עמותות תיירות ברחבי הארץ במטרה לעזור לחברים המטיילים אשר מחפשים חוויות לבין אנשי התיירות (תיירנים) “מספקי החוויות”
הבוקר נסענו דרומה לכיוון הר עמשא במסגרת שיתוף פעולה עם קסם המדבר – עמותה שבאה לקדם את התיירות במגזר הבדואי.
שמנו בוויז – ג’ו אלון
הגענו למוזיאון לתרבות הבדואים במטרה להחשף יותר למגזר המיוחד הזה ( זאת לא הפעם הראשונה שאני עושה זאת השנה, ביקרתי גם ברהט בלילות הרמדן לפי כמה חודשים והיה אירוח מיוחד ע”י נשים ולא גברים מהמגזר)
הפעם לא הספקנו להכנס למקום אבל אני בטוח שאני עוד אחזור למקום

שם נפגשנו עם עודה מהאוהל הנודד, אשר פתח לנו את הבוקר בישיבה בדואית באמצע היער תוך כדי סיפור מעניין על המגזר הבדואי, התכבדנו בתה צמחים שנקטפו ביער עצמו טעים במיוחד, פיתות עם לבנה ושוקולד לילדים 🙂

במקביל נהננו לשמוע קצת על המקום ועל המגזר הבדואי שלאורך השנים התפתח ונהיה יותר ויותר מודרני.
כיום במגזר יש מעל 230,000 בדואים שמפוזרים ברחבי הנגב, כאשר כ-70,000 נמצאים בעיר רהט וכל השאר פזורים בכפרים שם 60% מהתושבים מתחת לגיל 18 וכ-20% מתחת לגיל 9 נתון מפתיע מאוד !
לאחר מכן פתחו לנו טאבון להכנת פיתות, כן זה מפתיע אבל לילדים עדיין נשאר תאבון אחרי הפיתה עם הלבנה והשוקולד 🙂

בביקור הזה אנחנו הגענו עם בת דודה שלי שהגיעה עם הילדים שלה בגלאים 3-7 כך שהיה צריך למצוא דרך שונה להפעיל אותם, אז במקום היה גם פינת יצירה קטנה עם צבעים כדי לתת לילדים משהו טיפה שונה. זה לא היה חובה מי שרצה ניסה.
במקביל הגיע למקום גמל למי שרצה לקיים סיור קטן על גמל (אישית אני פחות מתחבר לזה אבל ברור לי שזאת אטרקציה מעניינת לילדים במיוחד כאלו שלא ראו גמל או ראו גמלים רק מרחוק )

לאחר שאכלנו ושתינו יצאנו לסיור גששות נחמד מאוד ביער, עודה התאים את עצמו לגלאי הילדים ועברנו שיעור מעניין מאוד בגששות.
איך יודעים האם העקבות הן מהליכה בלילה או ביום ? גבר או אישה ? או האם הלכו קדימה או אחורה ועוד….
עודה הינו גשש בעל ניסיון רב בתחום והיה מעניין ללמוד ממנו

אחרי הסיור המעניין נפרדנו מעודה לשלום….
אנחנו המשכנו במסע המעניין שלנו ברחבי הנגב בין הפזורות הבדואיות לכפר של הפלחים בשם דריג’את, כבר שנים שאני רוצה לבקר במקום ותמיד היה לי אצלי חשש קל לנסוע לשם.
מדובר על כפר אשר נכון להיום מונה מעל 1000 תושבים

אני יכול לומר שאחרי הביקור אני לא מבין איך לא עשיתי זאת לפני, אנחנו לפעמים צריכים להוריד את החשש שלנו מהלא נודע ולנסות להגיע ליעדים שיכולים רק לתרום לנו וילדים שלנו, אם נתחיל מהסוף אני עצמי יצאתי עם ידע רב מאוד על המגזר הבדואי רבות אודות המפגש פנים מול פנים עם ג’אבר בעל המקום המערה שבהר ועודה לפני, וכמובן שכך גם הילדים שלי

נסענו כ-30 דקות מאזור מרכז גו אלון באמצעות הוויז למערה שבהר בדריג’את. שהגענו למקום קיבל את פנינו ג’אבר עם בנו.
נכנסו למבנה האירוח המיוחד שם קבלנו הסבר מרתק על הכפר עצמו

למדנו שהכפר הוא כפר של משפחה אחת ולא מספר משפחות כמו שנהוג בשאר הכפרים, קיבלנו גם הסבר על המדרג שיש בתוך המגזר הבדואי ושתושבי הכפר הינם פלחים ולא בדיוק בדואים (אני מקווה שתארתי את זה נכון) וכמובן על המשפחה שלהם ועל הקשיים שהמגזר הזה עובר במבחינת תנאים.

הילדים היו מרותקים שמעו מה זה לחיות ללא חשמל לאורך שנים רבות ואת כל האתגרים שהם כילדים לא חוו וכנראה שלא באמת יבינו מה זה.
אם זאת צריך לדעת שגם המגזר עצמו השתנה בשנים האחרונות וגם לילדים שלהם יש טלפונים ניידים ועוד ….

לאחר ההסבר המרתק כולל הסבר על איך מכינים קפה ובאמצעות מה מכינים ואיך יודעים לזהות איפה מכינים קפה לפי הרעש של הכלים הרלוונטים

יצאנו להליכה קצרה בתוך הכפר עד שהגענו ל-5 המערות שנבנו בעבר עבור 5 ילדי הסבא שהקים את הכפר, אני לא רוצה לספר את כל הסיפור כי כל העניין שג’אבר יספר את הסיפור שלו ואת החוויה שלו כילד וכמבוגר

להלן קצת תמונות מתוך המערה אשר שם ג’אבר העביר את ילדותו

לאחר ההסבר במערה ומכיוון שהיינו קבוצה יחסית קטנה ישבנו לאכול ארוחה בשרית בתוך המערה, לרוב הם מארחים במבנה ששם קבלנו אותנו
האוכל היה אוכל טעים מאוד , נראה לי שהתמונות יספרו את הסיפור יותר טוב מאשר המילים

וקצת צילומי תקריב על המקלובה הסלטים והשתיה מי תמרים ומי אגוזים שאכלנו ושתינו

4. מידע על טבע ובכלל
אתם מוזמנים להרשם לניוזלטר שלי ברישום מתחת, אני מבטיח לא לחפור

לסיכום-
אישית אני בעיקר אוהב לטייל בטבע מסלולי טיול אבל לפעמים גם לי יש חשק לעשות משהו שונה ולהכיר מקומות חדשים , תכלס זה גם בשביל שהילדים לא “ישנאו” אותי על כך שאני כל שבו מוציא אותם לטבע. אז מידי פעם נכון לעשות סיורים מיוחדים שאנחנו כנראה לא נעשה אותם ביום יום ובעיקר להכיר אנשים.
לפעמים אנחנו מתייגים מקומות ו\או מגזרים ללא הבנה והיכרות ודווקא מפגשים מסוג זה של ילדים\מבוגרים יכולים לקרב אותנו. וזאת בלי קשר להעשרת הידע האישי שלנו ושל ילדינו בכל סיור\ביקור מסוג זה.
אני ממליץ בחום לבוא לבקר במקומות המיוחדים הללו.
פרטים על האוהל הנודד- http://bit.ly/2N21L18
פרטים על המערה שבהר – http://bit.ly/2x2mk2m

לאור כך שאני מאוד נהנתי, סגרתי עם בעלי המערה שבהר שאני אארגן קבוצות מהקהילה של המטיילים שלי עם מי שירצה ב-2 מועדים 27.9 וב 25.9
להלן פוסט לרישום לסיור – https://traveling-with-eran.com/a-tour-of-the-cave-on-the-mountain
אם יש קבוצות או חברים שרוצים להגיע כקבוצה דברו איתי ואנסה לעזור לכם לחבר משהו מעניין באזור שם

עוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה כשאתם יוצאים לטבע קחו איתכם שקית זבל כדי לשמור על ארצנו נקייה ואם תראו זבל ששייך לאדם אחר בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי להראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

בתקופה האחרונה הקמנו גם קבוצות נוספות, מוזמנים להצטרף ולשתף עם חברים נוספים

משפחות וזוגות מטיילים ונהנים בחו”ל
סלובקיה פולין מטיילים ונהנים – הרי טטרה ,גן עדן הסלובקי,זאקפונה וקרקוב ועוד
בלגיה מטיילים ונהנים – בריסל,ברוז ארדניים והסביבה

(Visited 1,553 times, 1 visits today)