ביקור בפסטיבל ימי ענף הזית – הפעם ביקור מודרך חינמי בכפר הדרוזי כסרא-סמיע

אני מאוד אוהב לטייל אבל ילדי ואשתי קצת פחות ולכן מידי פעם אני “מוותר” להם קצת לפעמים זה להשאר בבית ופעמים אחרות אנחנו יוצאים מהבית אבל לא לטיול רגלי בטבע אלא סיורים\ביקורים מיוחדים ברחבי הארץ

אנחנו אחרי כמה שבועות עמוסים מאוד, בסוכות טיילנו לא מעט , אומנם לא עשינו קמפינג כמו שאני רגיל בכל סוכות, אבל עדיין נצלתי טוב את הימים כדי לטייל ברחבי הארץ עם מגוון חברים, לאחר מכן היו לנו שבועיים עמוסים של עליה לתורה וחגיגת הבר מצוות כאשר ברקע הייתי צריך להכין סרטון לאירוע.
אז שבועיים לא טיילנו וכבר התחלתי להשתגע ולמרוט שערות בבית ללא מאס אבל שאר המשפחה עדיין לא “נרגעו מסוכות” אז מצאתי משהו באמצע.
יציאה מהבית ניתוק מהנייד , אייפד , Musicly ועוד… אבל לא לטיול טבע אלא לביקור מיוחד בכפר כסרא סמיע במסגרת פרויקט מדהים של משרד התיירות
להלן קישור לדף שלהם – http://olivefest.org.il

כמו שציינתי הפרויקט עצמו מיוחד מאוד וחשוב מאוד כדי לקרב את הדתות ובכלל שנלמד להכיר את האנשים שאיתם אנחנו חיים, משרתים בצבא ובכלל.
כאחד שביקר בפרויקט כבר מספר פעמים בשנים אחרונות, נראה שהפרויקט עדיין בחיתולים שלו ולא מאורגן כראוי , אבל עדיין אני ממליץ בחום להגיע, למרות אי הארגון הביקורים הללו מקסימים.
מדובר על אנשים חמים מאוד שרוצים שתגיעו לבקר וללמוד על המורשת שלהם מצד אחד ומצד שני לנו ולילדנו זה מקום טוב לקבל העשרה שלא מקבלים בשום מקום אחר.
אז אחרי ההקדמה הארוכה ,אני מקווה של חפרתי יותר מדי ( כמו שהילדים שלי אומרים מידי פעם.. רק מידי פעם :))

את הפרסום של הפסטיבל הנוכחי קבלתי מדף הפייסבוק “כפר בקרתם”

כפר ביקרתם
התלבטתי לא מעט לאיפה לנסוע ואיזה כפר לבקר מכיוון שבביקור אחרון בפרויקט בכפר ראמה הבנתי שלא כל הסיורים מתאימים לילדים ולכן התקשרתי למספר מקומות בהם מתקיים הפסטיבל, בחלק מהמקומות לא ענו לי ובחלק אמרו לי שאין משהו מותאם לילדים, לדוגמא: בכפר סאג’ור ולכן וויתרתי על התענוג לנסוע לשם, למרות שאני בטוח שהסיור מקסים אבל למבוגרים.
לנגד עיני קפץ השם של הכפר כסרא-סמיע נזכרתי כי הסוכות נסעתי לטייל שם עם הילדים וההורים שלי לפארק הסלעים
( להלן קישור – https://traveling-with-eran.com/the-western-galilee-the-sculpture-trail-in-kisra)

פעם שעברה שהייתי שם לא הספקנו להתסובב בכפר מכיוון שהטיול מעט התארך לנו ( מי שקרא את הפוסט של הטיול מבין למה) אז החלטתי שוב לנסוע לשם כאשר הפעם נעה אשתי הצטרפה לסיור.

בדף של הפסטיבל היה טלפון של חמד מ.מ תיירות בכפר (054-2460154) , התקשרתי כדי לברר על הפעילות במקום . בפועל מי שענה לשיחה היה הבן שלו באסל, בחור מאוד נחמד שהסביר לי מה יש במקום, שוב הבנתי שכנראה זה לא מאורגן יותר מידי אבל לבסוף החלטתי כן לקחת את הסיכון ולנסוע (היו לי עוד חלופות בקנה, ביקור בכפרים אחרים ו\או נסיעה לעכו העתיקה) עכשיו אחרי אני יכול לומר שלא טעיתי !

אז יום שבת בבוקר השכמה לכל הבית בשעה התעוררתי בשעה 7:00 כדי להכין ארוחת בוקר לדרך ובשעה 7:30 מתחילים השכמה לשאר המשפחה… תהליך מאתגר מפני עצמו כל פעם מחדש. כל זאת מכיוון שבאסל אמר לי שהפעילות\סיור מתחיל בסביבות השעה 10:00 ולנו יש נסיעה של לפחות שעה וחצי מהמרכז לכיוון הגליל המערבי.

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (52)
איך מגיעים לכפר – בוויז רשמתי כסרא.
ושהגעתי לכפר התקשרתי לבאסל כדי שיכוון אותי למקום המפגש. תוך דקה שתי הבחור הגיע וליווה אותנו ברכב לחניה של הבית העתיק בכפר.
שהגענו למקום נפגשנו עם 2\3 מדריכים מקומיים שהתכוננו להדרכה, בפועל רק אנחנו היינו שם ( שוב אני חוזר לנושא של הארגון שלא מפורסם מספיק ולא נגיש לאנשים) כאשר המקומיים היו יותר מאיתנו.
אז מספיק עם הקדמות למרות אני חושב זה חשוב מאוד ונלך לתכלס.

מה עשינו היום ?

את הסיור התחלנו בבית העתיק בכפר שהוקדם בתחילת המאה ה-20.
אין ניתן לדעת זאת…

בתמונה מלמעלה ניתן לראות חמשה ואת תאריך הקמת הבית, מסתבר שכך סומנו הבית בכפר בעבר.
קבלנו הסבר מעניין על המבנה, על כך שככל שהבית יותר גדול וגבוה זה מצביע על כך שתושבי הבית היו מהמעמד הגבוה בכפר.

ואחר מכן לאורך כ-45 דקות בערך קבלנו הסבר על כל הציוד שהיה בתוך הבית.

קומקומי הקפה ואיך טחנו קפה בעבר

מכונת תפירה עתיקה

ציוד לעבודה בשדה

קבלנו הסבר על איך שמרו על אוכל בעבר שלא היה מקרר.
“מגש” תלוי מהתיקרה כדי לשמור על האוכל מבעלי החיים והיתושים

שמירת לבנה בתוך עור של עז ( הלבנה יכולה להשמר כך לפחות שנה )

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (10)
קמין

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (36)

מטאטא מעץ

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (18)
לאחר הסבר המפורט והמעניין שהתאים גם לילדים המשכנו הלאה ביחד עם סאמרה, אשר הינה רכזת תרבות של הכפר (יכול להיות שאני טועה ב”תואר” אבל היא אחראית לנושא התרבות בכפר לפי מה שהבנתי ). סמארה הקימה מפעל מעניין מאוד בתוך הכפר, היא הקימה מרכז לכל הנשים המבוגרות בכפר שלאורך שנים לא יצאו מהבית , מאין מרכז פעילות שבו היא מרכזת את כולן והם ביחד סורגות, בונות כל מיני דברים מחרוזים והם מוכרים את מה שעשו לריווחת הנשים, גם אנחנו עזרנו בנושא ורכשנו לילדים כמה דברים קטנים

בנוסף במקום הראו לנו את הסבון שהם ייצרו במקום משמן זית, סבון שכבר כמעט לא מתשמשים בו בזמננו

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (27)
שמן מבית הבד המקומי ( עוד נדבר עליו בהמשך ) , זיתים ופיתות דרוזיות

4.11.17 ביקור בכפר כסרא (25)
בשלב זה נפרדנו מהבית העתיק וסאמרה עוד נחזור לשם בהמשך והמשכנו עם המדריכים המקומיים לבית הבד המקומי, נסיעה של כמה דקות ברכב והגענו לבית הבד המקומי.
עליו מגיעים מכל הכפר לטובת הכנת שמן פרטי ולטובת מכירה של שמן בכמויות למכירה למי שיש שטחים גדולים יותר של עצי זית.
בעבר הרחוק התשלום עבור השימוש בבית הבד היה ע”י תשלום של 10% מהשמן למנהלי המקום, בימים אלו זה כבר יותר מסחרי והתשלום מתבצע ע”י כסף.
מדובר על בית בד קטן אבל מודרני עם מכשירים ולא עבודת כפיים בידיים.

כאשר נסענו לכיוון בית הבד עברנו בכפר וראינו כל מרבית בתי העסק סגורים ( מדובר על שבת בבוקר בסביבות השעה 11:00 ) , זה היה מעט מוזר ולאחר ששאלנו מה פשר הדבר הבנו שכל אנשי הכפר הלכו למסיק זיתים להכין את השמן, זאת התקופה של מסיק הזיתים והיא אמורה להסתיים לקראת דצמבר.
לאחר הסיור המעניין חזרנו שוב לבית העתיק לטובת מופע של ילדות הכפר שבו להציג לנו את ריקוד שלהם , הבנות התרגשו מאוד ולא יכלנו לבאס אותן וכמובן נשארו לראות את המופע , בשלב זה הגיעה למקום עוד קבוצה של מטיילים שבו לראות ולחוות את הכפר.

חשוב להבין שלאורך כל הסיור המקומיים היו נחמדים מאוד, סמארה דאגה לנו כל הזמן לקפה מקומי ותה מצמחים שהיא חלטה.

בסיום המופע המקסים הסתיים הסיור שלנו, זה היה לקראת השעה 12:30 ואנחנו נפרדו לשלום מהמקומיים הנחמדים לכיוון ארוחת צהריים מקומית

ההמלצה שקבלנו מבאסל הינה לנסוע לפקיעין אשר נמצאת לא רחוב ולאכול במסעדת 683 שנמצאת על הכביש הראשי של פקיעין ומשקיפה על כל הכפר והוואדי , האוכל היה טעים ולא יקר

הגענו כבר לשעת צהריים והיה לנו עוד שעתיים נסיעה הביתה אז לאחר הארוחה הטעימה ארזנו את הפקלאות שלנו והתחלנו לנסוע דרומה הביתה….

לסיכום

אנחנו מאוד אוהבים את סיורים\ביקורים הללו ומאוד מחוברים למגזר הדרוזי כבר כמה שנים.
אנחנו נשמח מאוד שעוד ועוד מטיילים יצטרפו וינסו לעשות לקדם את המגזר שעוזר לנו לא מעט במדינה, בצבא ועוד….
אנחנו בטוח עוד נחזור ואני ממליץ בחום להגיע לבקר בכפרים , מבוגרים , ילדים ועוד…

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

(Visited 644 times, 1 visits today)