שביל ישראל מקטע 14 – ממערת אצבע להר חורשן

עוד יום שישי בשביל ישראל ושוב מסלול השלמה מהצפון. הפעם מסלול חביב מאוד ממערת אצבע להר חורשן. מסלול מקסים לאורך קו רכס של הכרמל עם 2\3 עליות יחסית קלות לעומת שאר המסלולים של השביל, נופים מדהימים של הים התיכון והסביבה

לאורך הטיולים שלנו בשביל ישראל בשלוש שנים האחרונות היו מספר פעמים שלא הצלחתי להצטרף לקבוצה. לא שכחתי את המסלולים הללו ותמיד חשבתי ותהיתי מתי אספיק להשלים אותם.

גם השבוע הגענו לסופ”ש ולא הצלחנו לתאם יציאה לשביל עם כל הקבוצה ושוב החלטנו להמשיך לבצע את ההשלמות מהצפון, הפעם החלטנו לנסוע יחסית קרוב לכרמל למסלול ממערת אצבע להר חורשן

מספר מקטע – 14
שם המקטע –מערת אצבע להר חורשן
אורך – 25 ק”מ
היכן מתחילים – חניון נחל אורן (נסיעה בכביש 4 ,בצומת אורן פונים מזרחה לכביש 721 המוביל לבית אורן כמה מאות מטרים לאחר הפניה נראה מצד ימין חניון מסודר בתשלום), ניתן גם לחנות ממש צמוד לצומת כדי לחסוך את עלות החניה
היכן מסיימים – כביש 70  (ישנה אפשרות לקצר בכמה ק”מ , רשמתי זאת בתוך הפוסט)

תיאור המסלול
שוב בוקר של השכמה מוקדמת מאוד עוד לפני התרנגולות, יציאה בשעה 5:50 כדי להתחיל בשעה מוקדמת ולא לחזור הביתה בשעה מאוחרת, הפעם יש יתרון מדובר על מסלול יחסית קרוב, כשעה נסיעה מהוד השרון.

הגענו לחניון נחל אורן שכמובן היה דומם בשעה כה מוקדמת , להפתעתנו היו שם עוד שתי רכבים אז כנראה שאנחנו לא המשוגעים היחידים שקמים כה מוקדם בבוקר ועוד מטייל בודד שישן שם בבותקה של השומר במסגרת הטיול שלו ים לים…
אז תמונות תחילת מסלול ויאללה לדרך

את המסלול של מערת אצבע אני מכיר, עשיתי אותו כבר מספר פעמים בשנים האחרונות, הפעם לשם שינוי ולפי הסימון של שביל ישראל מגיעים מצד השני של ההר , ישירות למערה ולא מקיפים אותה ממזרח ודרום
זה אומר שמתחילים מטיפוס של 159 מדרגות בעליה יחסית תלולה בהר עד שמגיעים למבנה מאבן שניתן לנוח בו ולתצפת למערות ממול ולכיוון הים

הליכה קצרה משם ומגיעים למערת אצבע המקסימה, פעם ראשונה שלי שם לבד בלי עשרות ילדים ומטיילים. לצערי שכחתי להביא פנס לטיול, כמה טוב שיש פנס בטלפון הנייד שתמיד מציל

אנחנו עדיין בתחילת המסלול ולכן אני ממליץ לא “להתקע” שם יותר מידי זמן כי יש מסלול ארוך לפנינו.

יצאנו מהמערה והמשכנו בעליה תלולה במעלה ההר, לרגעים המסלול נהיה צר מאוד וצריך לעבור בין סלעים (לא מסוכן רק צריך לשים לב), הנוף בעליה מקסים ניתן לראות את המערות מכיוון צפון , בית הכלא 6 שנמצא באזור וגם את העתיקות בעתלית מדרום

נראה גם לא מעט גזעים חתוכים, כנראה נעשה ע”י קק”ל, לא מובן למה השאירו אותם בשטח ( אני מעריך כי זה לא פשוט להוציא אותם משם)

בשלב זה לאחר שנגיע למעלה ההר, אנחנו נפנה דרומה לפי סימון השבילים האדום לכיוון עין הוד, מדובר על הליכה קלה יחסית, בדרך נעבור שלטים המסבירים על פרויקט שיקום הכרמל

קצת לפני מעבר הכביש לעין הוד נתקלנו במאין גן פסלים מעניין עם ספסל שמולו נוף מרהיב של הים

נמשיך ללכת עד שנגיע לכביש 7111, מדובר על הכביש גישה לעין הוד, אנחנו החלטנו שאנחנו נכנסים לתוך עין הוד (הפעם לשם שינוי לא עמוס שם, גם בגלל השעה וגם בגלל שהגענו בשישי ולא בשבת שבמועד זה המקום מפוצץ), המקום מקסים ומיוחד עם מגוון פסלים מיוחדים לאורך הכביש הראשי של המקום

בתוך הישוב עצמו צריך לשים לב לפנות ימינה ליד הפסל של הכלב ואדם, לאחר מכן ישנה ירידה לכיוון צפון פניה ימינה ומיד שמאלה. במקום יש סימון אבל הסימון נראה מוזר וחשבתי שהוא מטעה אבל מסתבר שהוא הסימון הנכון, להלן תמונה של הסימון

כעת נרד בחזרה לכיוון כביש 7111 , נראה שעשינו עיקוף קטן רק כדי להכנס לעין הוד עצמה (וטוב שכך, היה חוויה להסתובב שם)
בסוף הירידה נראה גזע עץ ענק ראיתי בחלק מההסברים על המסלול שהיתה שם מזבלה קטנה, אני לא ראיתי ולא הרחתי אותה 🙂

ממשיכים ללכת לפני סימון השביל לכיוון מטע הזיתים שנמצא בדרך, בשלב מסוים נראה ספסלים מיוחדים, פסלים ואוניה ועוד.
אותנו זה עניין מאוד וראינו שיש במקום סוג של סטודיו והחלטנו ללכת לבדוק מה קורה שם, שם פגשנו את הד שמואלי אשר מסתבר שכל השטח שם הינו שלו ושם הוא מכין פסלים, ספסלים ועוד, מדובר על בחור מעניין מאוד שמסתבר שהוא מלאך השביל כבר מעל 15 שנים. . העברנו איתו לפחות חצי שעה של שיחה על המקום, על השביל הוא אפילו סיפר לנו שהוא מתכנן להקים שם אתר קמפינג + קרוואנים.
בצער רב עזבנו את הד אבל היינו חייבים למשיך ללכת, העצירה הזאת לא היתה בתכנון עקבה אותנו לא מעט.
קצת מתמונות מהמקום

לאחר שעזבנו את הד המשכנו לכיוון דרום (ליד הפסל של העיט\נשר שהיה שם) עברנו שער שחשוב מאוד לסגור לאחר שעוברים אותו.

לאחר הליכה של כמה ק”מ נגיע לשרידים של כפר ערבי וגם נראה מעט בארות מים אשר שמשו את אנשי הכפר לאיסוף של מימי הגשמים

מעט לאחר שנעבור את השרידים של הכפר נלך ליד מטע בננות גדול , כאשר חושב לדעת כי סימון השביל בקטע זה פחות מוצלח.
נמשיך ישר עד אשר נגיע לשמורת נחל המערות, פה חשוב לציין שמי שרוצה לטייל בתוך השמורה צריך לשלם על כך למרות שניתן להכנס רגלית למתחם של השמורה, אפשר לנוח שם קצת ולשבת בשולחנות הפקניק, כדי להמשיך הלאה בשביל צריך להגיע לשער היציאה מהמקום ולפי הסימון להמשיך לכיוון דרום

בשלב זה נמשיך עם סימון השבילים הירוק  ונלך בו דרומה במקביל לשמורת נחל המערות עד אשר נגיע לשער שיקח אותנו שמאלה לכיוון מזרח ואיתו נטפס קצת עוד כמה מאות מטרים, חשוב לשים לב ללכת עם סימון השבילים ולא לפי השביל הנוח, הטיפוס בשביל ממשיך בתוך נוף של עצי אורנים שמלווים אותנו לאורך כל ההליכה בכרמל. בשלב מסוים נגיע לתצפית עידו, שם נוכל לצפות על שפלת החוף

כמה מאות מטרים לאחר התצפית אנחנו נגיע לעוד מצפה הפעם מצפה עופר , מדובר על מצפה יערנים שהוקם ע”י תרומת יהודי אוסטרליה.
ראינו במקום מגדל תצפית גבוה מאוד, ניסיתי לטפס אבל לצערי הרב המצפה היה נעול אבל עדיין ראינו שם נוף מקסים של חוף הים ודליית אל-כרמל ועד זכרון יעקוב,

לרגע חשבנו לעצמנו שזה בדיוק המקום הנכון להפסקת קפה וזה מה שעשינו בסוף, כאשר צמוד לנו ראיתי תמונה שהייתי חייב לצלם, ספסל בין שתי עצים גבוהים עם הנוף המרהיב מאחור

נמשיך בשביל, לכיוון יער יהדות אוסטרליה שם נראה עצי אורנים,אקליפטוסים,פינות ישיבה ומתקנים לילדים, היו שם מספר משפחות מסורתיות שהגיעו להעביר את הזמן המשפחתי לפני השבת, משם  לפי הסימון אנחנו נפנה ימינה נעבור בשביל הבריחה

לאחר מכן לאנדרטה עם פינת ישיבה עם תצפית יפה על בקעת שי”ר.

נמשיך ללכת לכיוון כביש 7021 ( כביש חיפה תל-אביב לכיוון כרם מהר”ל) בדרך נעבור אנדרטה לזכר סרן שרון ושנרד למטה ונגיע לצומת T נפנה ימינה לכיוון הכביש, בכביש נפנה שמאלה. נלך כ 100 בצמוד לכביש עד אשר נפנה לפי הסימון ימינה לכיוון חניון אמירים של קק”ל  (אם אני לא טועה זה שמו) , במקום עצמו יש מגוון אנדרטות. עצרנו גם שם לראות על מה מדובר

אנחנו נמשיך ללכת עם השביל עד לעיקול ימינה, זה אחר החלקים היפים במסלול הליכה בתוך היער המיוחד בין הסלעים ועצים.

לאחר כמה מאות מטרים נגיע לפינה מקסימה עם בית מעץ, פה אפשר לבצע עוד עצירה בטיול, אנחנו וויתרנו על זה מכיוון שהיינו כבר קצרים בזמן. (לצערי הרב המקום גם היה תפוס ע”י משפחה נחמדה עם ילדים קטנים שבאו להעביר את הצהריים במקום הפסטורלי)
צמוד לבית העץ היה סימון של השביל ולכן פנינו \ימינה בעליה קטנה במעלה מפל קטן, לפי תוואי השטח ניתן היה להבין כי הלכנו פה כמה ימים לאחר הסערה שהתרחשה באזור באותם ימים

ההליכה בתוואי השטח המקסים הזה תמשיך עוד כמה מאות מטרים עד אשר נגיע לשביל אשר מתאים לרכב 4X4, לצערנו הרב השביל היה בוצי אבל למזלנו מצאנו שבילים עוקפי בוץ 🙂 לאחר שקצת התלכלכנו בבוץ הגענו לחניון קטן. מי שמעוניין יכול לסיים גם פה את המסלול כדי לקצר אותו קצת.

אנחנו החלטנו להמשיך וחצינו את כביש אשר מוביל למושב עופר, מעט לאחר הפניה נראה גדר בקר אנחנו נעבור דרכה לתוך מטע הזיתים , נמשיך ללכת לפי סימון השביל או סימון שביל בצבע שחור.
בדקות הקרובות נחצה מספר גדרות בקר ולאט לאט נראה מרחוק את כביש ואדי מילח וקצת יותר רחוק את זכרון יעקב.
כעת נעזוב את השביל השחור ונמשיך בשביל ירוק אשר יוביל אותנו לעבר חורבת טלימון אשר נמצאת על בפסגת הגבעה.
מהחורבה נמשיך במגמת ירידה ונתחבר לשביל בצבע שחור.
3 ק”מ משם נגיע להצטלבות שבילים, שם אנחנו נפנה ימינה לכיוון ואדי מילח כאשר משם נוכל לראות את הבתים של זכרון יעקב מתקרבים , נמשיך ללכת  בשביל עד אשר נגיע לכביש 70 ולסיום המסלול.

כעת שוב הנוהל הקבוע שלנו, התיישבנו בתחנת אוטובוס וחיפשנו מונית, שוב Gett לא עזרה לנו, אפילו התקשרנו לחברת מוניות מהאזור אבל לא הצלחנו למצוא מונית בערך 30 דקות, עד שפתאום עברה שם מונית ולמזלנו היא עצרה לנו.הנהג לקח לנו  80 ש”ח עד לצומת בית אורן בחזרה לרכב , כ 20 דקות נסיעה ( מסתבר שיש הגדרה לנהגים בצפון שכל 10 ק”מ זה 60 ש”ח )
שהגענו לרכב התחלנו להרגיש את הקרקור הבטן , מכיוון שזה היה מסלול יחסית ארוך 25 ק”מ ולא אכלנו משהו רציני לאורך המסלול אז עצרנו בפורדיס לאכול קצת חומוס מקומי, הגענו ממש לפני סגירה סביבות 16:30 אבל למזלנו עדיין קבלו אותנו

ואם כבר נמצאים שם אז חייבים גם כנאפה, אומנם לא היה מוצלח יתר על המידה אבל הרבה זמן לא אכלתי כנאפה אז הייתי חייב לבדוק

לסיכום
עוד מסלול מוצלח מאוד,  ארוך אבל לא קשה . זהו אני כבר לקראת סיום השלמה של המקטעים מהצפון ובקרוב מאוד נמשיך ללכת בדרום. בשאיפה שלא ירד גשם בסופ”ש

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת.

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

(Visited 1,519 times, 1 visits today)