טיול לנחל פרס

לכל אוהבי המדבר מסלול מקסים ביופיו ולא קשה יותר מדי , כ 6-7 ק”מ של הליכה בהרי המדבר כולל עליה עם יתדות בנחל פרס, סיום מרהיב בתצפית על צומת הערבה ומזרחה

הפעם החלטנו לנסוע לא מעט ולהתרחק לעבר הערבה (חודש בפרואר) , רק המשפחה הגרעינית  והסתבר שהבחירה של המסלול היתה במקום, אומנם אשתי לא אהבה בהתחלה שהמסלול הינו כ 6-7 ק”מ אבל לא יכלתי לוותר על הליכה של המסלול הארוך ( ישנה אפשרות גם למסלול מעגלי אבל הוא קצר מאוד ובמידה והולכים בו מפסידים את כל הכיף של המסלול , אתאר זאת בהמשך)

אין מגיעים –
מסלול ארוך –
בוויז מכוונים לכיוון צומת הערבה, נוסעים על כביש 25, בין דימונה וים המלח. סמוך לקילומטר ה-111 וכחצי קילומטר מזרחית לפנייה למפעלי הפוספסטים פונים שמאלה לרחבת עפר ממנה מתחיל שביל המסומן אדום.
מסלול מעגלי – מסתיים בצומת הערבה מצד שמאל של הכביש ישנו חניון, ההתחלה לפי התיאור של המסלול הארוך

אנחנו עשינו את המסלול הארוך

אורך המסלול –  כ-6-7 ק”מ

תיאור המסלול –
לפני הכל למרות שזה נשמע הגיוני, המסלול לא נקרא ע”ש שמעון פרס ז”ל , השם נלקח משפה הערבית “פרש” שהפירוש שלה הינו מזרון או מיטה.כאשר הכוונה היתה לשטח שטוח שמתאים לרעיית גמלים.
אז אחרי שהחננו את הרכב התחלנו לרדת בסימון השבילים האדום לכיוון צפון, לאחר חציה של נחל תחמס וחיתוך של השביל עם הסימון השחור אנחנו נמשיך עם השביל האדום ונתחיל לעלות צפונה.

משם נמשיך ללכת גם כאשר נפגש עם דרך המסומנת בכחול מכיוון שמיד לאחר מכן השביל האדום משתנה והופך לדרך רחבה, כאשר לאחר הליכה של עוד כמה דקות השביל יתעקל מזרחה כדי להפגש בפעם הראשונה עם נחל פרס בשביל סימון ירוק.

לאחר שנמשיך ללכת נגיע למפגש שבילים סמוך מאוד לגבי פרס, כאשר המסלול שלנו ממשיך ויעבור במקביל לגבים עצמם כאשר לאחר כמה דקות הליכה נראה סימון מעט מוזר סימון שקוף, שני פסים לבנים וביניהם אין צבע בכלל ( פעם ראשונה שראיתי כזה סימון ).  הסימון המוזר מפנה את מי שמעוניין לרדת לגבים כדי להנות קצת מהמים, אנחנו ירדנו להנות קצת

וגם השתכשכות בגבים

הגבים הללו נוצרו עקב פעילות של מים וסחף בסלעי הקיר, בפועל כאשר יש שיטפון בנחל ,המים והאבנים שנסחפים בסחף שוקעים בשקעים הטבעיים של סלע הגיר פה אני אפסיק את התיאור המקצועי של התופעה מכיוון שאני לא איש מקצוע ואני לא להטעות אתכם בהסברים בנושא.
מה שכן אני יכול לציין זה שכיום ישנם 3 גבים גדולים באורך של כ 200 מטרים שמסתיימים במפל קטן בגובה של לפחות 10 מטרים

לאחר שהשתכשתנו במי הגבים, אנחנו נחזור בחזרה לסימון הירוק לטובת המשך המסלול לכיוון דרום,  לאחר כמה דקות של הליכה נגיעה לאנדרטה לזכר ארבעת צעירים שנהרגו במקום בעקבות התדרדרות רכבם במקום.
לאחר מכן השביל מתחיל לרדת לעבר ערוץ הנחל ושוב מגיעים למפגש שבילים הפעם הירוק נפגש עם השחור.
בשלב זה מי שהגיע לטובת המסלול המעגלי פונה לכיוון מערב אל סימון השבילים השחור ומתחיל לעלות את נחל תחמס עד אשר מגיעים למפגש עם השביל האדום ושם פונים שמאלה לכיוון דרום עד אשר מגיעים לחזרה לרכב.

אז ככה, אני תכננתי לעשות את המסלול המעגלי מכיוון שהגענו לבד עם רכב אחד, אבל שהגענו למקום הזה הרגשתי שלא ממש מיציתי את המסלול וכל הכיף עוד לפנינו ולכן החלטתי להמשיך הלאה למרות שאין לנו רכב בסוף כאשר הכוונה שלי היתה להשאיר את המשפחה לסיום המסלול ולנסות לעלות ברגל או בטרמפים בחזרה לרכב וכך עשינו ( איך זה הסתיים תקראו בסוף), מהלך מאתגר מפני עצמו שעשיתי עם חששות מכיוון שאף פעם לא עשיתי זאת לפני ולהשאיר את המשפחה ככה (אומנם לא לבד כי היו שם לא מעט משפחות וכמובן אשתי היתה שם)

לאור ההחלטה האמיצה להמשיך במסלול הארוך במפגש השבילים אנחנו נפנה שמאלה לכיוון מזרח לעבר ערוץ הנחל כאשר אנחנו נמשיך לעקוב אחרי סימון השבילים השחור.

הקטע הזה היה הקטע שלא רציתי לפספס מכיוון שהוא החלק היפה והמרהיב של המסלול.
לאחר הליכה של בערך 1.5 ק”מ בתוך נקיק מקסים

פונים ימינה לכיוון השביל ירוק, ממש לפני שמתחילים לעלות ניתן להגיע ולראות מקרוב את המפל הגדול של נחל פרס.
בשלב זה הגענו לחלק היותר מסוכן של המסלול, אומנם לא קשה יתר על המידה אבל מומלץ להיות צמוד לילדים מכיוון שמדובר על עליה תלולה עם יתדות

על  הדרך עצרנו קצת להצטלם

ובסיום העליה ממשיכים עם הסימון הירוק, המראה שנגלה לעיננו מרהיב וכעת ניתן לראות את עוצמתו של המפל שראינו מלמטה. מדובר על מפל של כ 80 מטרים.
שימו לב שהמצוק נסוג כל לאורך השנים עקב פעילויות קרקעיות שקיימות באזור .

אז לאחר שהתפעלנו מהנוף המדהים אנחנו נמשיך עם השביל הירוק מזרחה לכיוון מעלה פרס ושם נצפה מכיוון דרום מזרח בתרונות החוואר לעבר כל הערבה , ירדן ועוד… מבחינתי אחד התצפיות היפות בארץ

עכשיו אפשר להתחיל לראות את הסוף … אבל לא נשאר לנו עוד כ 1.5 ק”מ הליכה לכיוון צומת הערבה  כאשר בדרך נעבור בונקר של מחנה צבאי שנותר משנות 1960-1970 באותה תקופה שהיה חשש להסתננויות מירדן וכאן מסתיים המסלול.

נחל פרס (41)

אבל לא עבורנו,
אז כבר הסברתי שלקחתי סיכון ואין לנו רכב בסיום המסלול, לעלות ברגל בחזרה היה ממש לא רלוונטי כי זאת עליה ללא פשוטה ולא יכולתי לתת למשפחה לחכות עוד כמה שעות של הליכה אז התחלתי בחיפוש טרמפים במקום, היה ברור לי שרכבים שמגיעים מדרומה (צומת הערבה) לא יעצרו למטייל ככה סתם, במיוחד לאחר חופשה באילת 🙂
אומנם ניסיתי אבל חוויתי אכזבות, הניסיון הבא היה לנסות לבקש טרמפ מהמטיילים שהשאירו רכב למטה והיו צריכים לנסוע לקחת את הרכבים שלהם מתחילת המסלול, אומנם זה לקחת לי כמעט 30 דקות עד אשר מצאתי טרמפ אבל בסוף זה קרה וכך הגעתי לרכב ולאחר מכן אספתי את שאר המשפחה …
חוויה מעניינת לא בטוח שהייתי עושה אותה שוב עם ילדים, אבל שוב המסלול באמת היה שווה את זה

לסיכום

מסלול מדברי מקסים, פחות מתאים בימי שרב, ומומלץ ביותר לאחר תקופה של גשמים כדי שיהיו מים בגבים אבל לא רק, אפשר ומומלץ לטייל גם ללא מים בגבים למרות שזה תמיד מוסיף
אני ממליץ בחום, קחו בחשבון שצריך מספר רכבים במידה ורוצים לעשות את המסלול הארוך.

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת.

מי שנהנה מהקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחו”ל וסופ”ש של קמפינגים בארץ, מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק מטיילים עם ערן

(Visited 3,109 times, 1 visits today)

2 Comments

1. אין שום בעיה לתפוס טרמפים בצומת הערבה, עשיתי את זה כמה פעמים וזה צומת דווקא יחסית מוצלח שעוצרים בו הרבה רכבים.