שביל ישראל מקטע 6 – נחל עמוד

עוד שישי בשביל ישראל ושוב מסלול השלמה מהצפון הפעם נחל עמוד, מסלול מקסים לא קשה ואף מיוחד, אפילו החכמתי… ראיתי את העמוד שעל שמו נקרא הנחל,  בנוסף צפינו בלא מעט חיות בר לאורך המסלול משהו שלא מובן מאילו בטיולים בשביל ישראל והשלכת פשוט משאירה טעם של עוד…

לאורך הטיולים שלנו בשביל ישראל בשלוש שנים האחרונות היו מספר פעמים שלא הצלחתי להצטרף לקבוצה. לא שכחתי את המסלולים הללו ותמיד חשבתי ותהיתי מתי אספיק להשלים אותם.

גם השבוע הגענו לסופ”ש ולא הצלחנו לתאם יציאה לשביל עם כל הקבוצה ושוב החלטנו להמשיך לבצע את ההשלמות מהצפון, הפעם החלטנו לנסוע לנחל עמוד למרות שמדובר על נסיעה לא קצרה ויום ארוך לפנינו

מספר מקטע – 6
שם המקטע –נחל עמוד
אורך – 23 ק”מ
היכן מתחילים – חניון מירון (כשמגיעים מדרום כביש 866 , בהיסתעפות שמאלה לפני מירון עצמה, כדי להגיע לחניה עצמה צריך להגיע עד מרון ואז להסתובב בכיכר בכניסה לישוב)
היכן מסיימים – כניסה לשמורת עמוד מחוקוק

תיאור המסלול
שוב בוקר של השכמה מקודמת מאוד עוד לפני התרנגולות, יציאה בשעה 5:50 כדי להתחיל בשעה סבירה ולסיים לפני החשיכה.
צריך לקחת בחשבון שיש לנו כמעט שעתיים נסיעה הליכה של מעל 20 ק”מ ועוד חזרה הביתה עייפים בחושך.

הגענו לחניון ובחניון ראינו שרידים של טחנת קמח ומעיין בשם עין רשב”י.
בשעה 8:20 התחלנו בצעידה לאחר מתיחות מהנסיעה הארוכה על הבוקר וישר נכנסו למנהרה בין קירות הבטון של הגשר האירי מתחת לכביש 866 אשר המוביל למירון

מיד לאחר המנהרה עברנו לצד השמאלי של הנחל לעבר סימון השבילים בצבע שחור, מה גם שהשביל שם יותר נוח מאשר ללכת בתוך הנחל.
לאחר כמה דקות הליכה נגיע לשער ברזל מסתובב , מחזה מוזר. לא מדובר על מעבר רגיל של בקר אלא פשוט שער מסתובב

לאחר השער אנחנו נתחיל ללכת בשביל יותר רחב אבל חשוף לשמש ( למזלנו היו עננים באותו יום ) אבל עוד כמה דקות הליכה והמסלול נהיה מוצל יותר.
אנחנו ממשיכים ללכת עוד כמה מאות מטרים ובשלב מסוים אפילו ניתן לראות את הבנינים הגבוהים של צפת.
כאן כבר נוכל לראות שילוט לכיוון עין יקים הפונה שמאלה, כאשר אם נסתכל ימינה במעלה ההר נוכל לראות את משטרת עין א-תינה (אותה כבר פגשתי במסגרת טיול בנחל עמוד עליון שרשמתי עליו פוסט https://traveling-with-eran.com/amud_stream )

לאחר הפנייה שמאלה נתחיל לרדת במדרגות לכיוון עין יקים נעזור תעלות מים מצד ימין

ואז נגיע לעין יקים מקום קסום ויפיפה, יש האומרים שהוא אחד מהמקומות היפים בארץ.
במקום מי מעיין ,עצי תות ועצי דולב ענקיים

ועוד קצת תמונות

אחרי עין יקים, אנחנו נלך עם סימון השבילים השחור בצמוד לתעלת מים כאשר לאורך המסלול הצל ילווה אותנו, בנוסף למגוון בריכות קטנות ברובן עם מים ( תלוי מתי נמצאים במקום) , לצערנו הרב אנחנו הגענו אחרי הקיץ ובדיוק בתקופה שהגשם היה עוזר למקום אבל בנתיים אנחנו בשנה כמעט ללא גשמים. במידה ויש מים ואין שלט שאוסר זאת, מומלץ מאוד להשתכשך במים (שהייתי במקום פעם שעברה היה שלט שהמים מזוהים ואסור להכנס , הפעם לא היה שלט במקום )  אבל חשוב לדעת שהבריכה הגדולה עוד לפנינו.
עוד תופעה מיוחדת מאוד שמתקיימת במקום הינה תופעת השלכת המקסימה שיש לאורך המסלול, באחת התמונות אף ניתן לראות את העלים צפים במים וחלק כבר שקעו במים

כ- 700 מטר לאחר עין יקים נגיע לצומת נחלים, נחל מירון נשפך לנחל עמוד שמגיע מכיוון צפון , אנחנו נתעקל ימינה ונחצה את נחל עמוד ונמשיך בסימון השבילים של שביל ישראל  (לא לפי הסימון השחור) ועוד מספר דקות נגיע לשביל אשר מסומן בצבע הכחול ומי שימשיך איתו יגיע למבנה נטוש דמוי טיחנת קמח, הפעם המתחם שם היה סגור כנראה מחשש להתמוטטות.

חשוב לציין כי כל המבנים שנמצאים בנחל עמוד הינם מזכרת מתור הזהב של צפת, במאה ה-16, אז היתה העיר מרכז בינלאומי לתעשיית צמר לאריגים.
כאשר נכנסו לאזור סוחרים אנגליים עם בדים זולים תוצרת אירופה זה חיסל את הסחר של אנשי צפת המקומיים .
לאחר הליכה של עוד כ-100 מטרים נתעקל שמאלה ונעבור מעל גשרון לצד השני של נחל
פה שוב נוכל לראות עוד מבנה נטוש

כמה דקות הליכה לאחר שנעבור את הגשרון נגיע לבריכות שכווי , שם אמורה להיות הבריכה הגדולה מכולן והמרשימה מכולן , לצערנו לאור התקופה נטולת גשמים הבריכה היה יבשה לגמרי

במקום יש גם שרידים של טחנת קמח עצים עתיקים וגבוהים מאוד.
הבריכות נקראות על שנו של נחל שכויי שנשפך בדיוק כאן לנחל עמוד. ניתן לראות סימון שבילים בצבע הירוק אשר פונה שמאלה וצפונה לכיוון צפת אבן אנחנו נמשיך בסימון השבילים השחור עוד הליכה קצרה ומגיעים לעוד וטחנת קמח ותעלת מים עם עצי חרוב.
וניתן לראות עוד מופע של שלכת

בשלב זה אנחנו נתחיל להתרחק מהנחל ונתחיל לעלות בשביל צר ללא מעקה כאשר בדרך נעבור בוסתנים של עתי תות , אגוז וגם לימון.
כ-2 ק”מ אחרי בריכות שכווי אנחנו נגיע למפגש שבילים עם שביל כחול עולה לכיוון מעיין עין כובס כאשר משם ישנה דרך סלולה המובילה אל צפת.

זהו, מעכשיו לא נשמע יותר זרימה של מים ונהיה בסוג של רכבת הרים, אנחנו כן נראה בריכות עם מים עומדים ( במידה ויש בכלל מים ) ונעלה במעלי הצוק בגובה של עשרות מטר מעל הנחל,
כאשר לאחר כמה דקות הליכה השביל יתחיל לרדת ונחצה את הנחל ומיד שוב נתחיל לעלות במעלי ההר.
כקלומטר הליכה לאחר הפניה לעין כובס נגיע לאזור יפיפה, הליכה עם מדף של סלע כאשר לטובת אבטחת המטיילים הוצב במקום מעקה מברגל, משם ניתן לראות מפל יפיפה בגובה של כ 10 מטר.
בדרך נתקלנו במחסום במשקל כמה טונות ק”ג, לקחת לנו מספר דקות לשכנע את “גברת והאדון” לפנות לנו את הדרך

עוד כ-10 דקות של הליכה ונגיע לסולם מתכת בגובה של מספר מטרים שיוריד אותנו לנחל עמוד

הירידה הסולם היתה חוויה מעניינת וכפית ולא סתם הליכה, בעלי פחד גבהים לא צריכים להתעמת בפחד שלכם וניתן להקיף את הסולם מצד ימין.
מהירידה בסולם אנחנו חותכים שביל בעל סימון שבילים בצבע כחול (עולה לכיוון כביש 866, אותו כביש ממנו הגענו) ולאחר כמה דקות הליכה אולי נראה בריכת מים בדרך נגיע לחורשת זיתים שכנראה שימשה את בעלי הבית באותה תקופה.
בשלב זה הסתכלתי לרגע כמה מטרים למעלה ולמול עיני ראיתי ישבן של צבוע מפוספס גדול ששמע את הרעש שלנו החליט שזה לא מתאים ולו ולכן הוא החליט להתרחק מהמקום, לצערי\למזלי לא הספקתי לשלוף את המצלמה כדי להנציח את הרגע, פעם ראשונה במהלך השביל שאנחנו פוגשים פנים אל מול ישבן 🙂 צבוע

מרגע זה אנחנו מתחילים את החלק היותר מעניין ומאתגר בטיול הזה , מרבית המסלול הנוכחי נוח וקל הליכה אומנם לא קצר אבל יחסית קל לשאר המסלולים שעברתי עד כה, מדובר על כקילומטר של עליות וירידות תלולות בין סלעים. יתדות לידיים ולרגליים לטובת ייצוב ההליכה,
וחשוב מאוד שמי שסובל מפחד גבהים ילך צמוד לשותף שלו\שלה, חלק מהעליה הינה בשביל צר כאשר התהום יכול להפחיד גם כאלו ללא פחד גבהים

אבל חשוב לי לציין כי הדרך הזאת משתלמת, לאחר כמה דקות אנחנו נמצא את עצמנו מעל המפל של נחל עמוד , מדובר על מפל גבוה שאמור להיות מלא מים ( שוב לצערנו הרב לא ראינו בו טיפת מים )

פה נוכל שוב להתענג על חיות הבר שנראה לאורך הדרך, כאשר הכוונה הפעם לשפני סלעים שמתרוצצים כמו גמדים ממש לפני הרגלים שלנו , חוויה לא מהעולם הזה.
מיד לאחר המפל אנחנו נתחיל לרדת במתינות ולאחר כקילומר נגיע לאזור אשר רבוי בשיחי הרדוף, עוד כמה דקות נגיע לגדר בקר ובשלב זה נוכל להבחין כי אנחנו נמצאים בתוך שטח מרעה של פרות, אומנם לא ראינו אותם אבל הרחנו את הגללים שלהם בכל מקום גם ע”י חוש הריח וגם “כמוקשים” לאורך הדרך.
משם נלך ונעבור שוב גדר בקר עד אשר נגיע לדרך כורכר רחבה אשר יוביל אותנו לכיוון כביש 85

בשלב זה אנחנו הקשבנו להסברים של מפת השביל אבל סה”כ הארכנו את הדרך, צריך להמשיך בשביל הכורכר שהולך מתחת לכביש 85 ( אין צורך לטפס ועלות על ההר מצד ימין מה שאנחנו בפועל עשינו ומסתבר שזה היה טעות בסוף) ומתחברים לשביל נוסף שמגיע מצד ימין.

מבחינת מיקום אנחנו לא רחוקים מתחילת מסלול של נחל עמוד תחתון, מסלול אותו אני כבר לא מעט שנים רוצה לעשות אבל לא מצליח, אז עכשיו הצלחתי לעשות אותו במסגרת המסלול המלא, בדרך נפגוש הפעם קבוצה של חמורים חמודים

לאחר הליכה על השביל נראה מצד ימין שלט המצביע על שמורת טבע נחל עמוד ואפילו יש שלט של מוזר של שביל ישראל בצבע כתום

מהשלט של השביל אנחנו נלך מעט בתוך שיחים, השביל יחסית צר לשאר המסלול ומייד לאחר השיחים נבצע עצירה לקפה לפני הנוהל הרגיל

ברגע שנצא משיחים נבחין ממזרח במצוקים גבוהים ומדהימים אשר מזכירים את המדבר המיוחד.
הסתבר לנו שהגענו גם למעיין קטן בשם עין חשבשבת (ניתן להבין מהתמונות למה זה שמו)

ההליכה במקום לא היתה ארוכה מאוד אבל ההרגשה היתה שהיינו שם שעות מכיוון שכל פעם עצרנו והתפעלנו מהנוף המרהיב וכמובן אי אפשר בלי לצלם את הנוף הזה

לאחר הליכה של כ-2.5 נגיע לאזור “מוזר” לא טבעי במקום בסוג של וואדי אבל לפתע נראה טור מדרגות ענקיות משני צדדי אשר עולה לא גובה לא קטן , השלב זה הבנתי שהגענו להמוביל הארצי. (מצטער התמונות של המקום לא יצאו כמו שצריך)

מי המוביל זורמים מהגדה המזרחית, מגובה של 150 מ’, אל אפיק הנחל, מטפסים אל הגדה המערבית כשהם נענים בצייתנות לחוק הכלים השלובים, וממשיכים ממנה מערבה אל מאגר צלמון.
אנחנ נמשיך ללכת בין המצוקים הגבוהים ונוכל אף לראות מערות קטנות אשר משמשות למקומות קינון של נשרים , שעברנו במקום חפשנו אותם ולא מצאנו אבל כן שמענו גוזלים של נשרים צייצים “כנראה בבקשה” לאוכל מההורים שלהם, ולצערי גם אותם לא הצלחנו למצוא.
בשלב זה התחלנו לחפש ולנחש איך נראה העמוד אשר נחל עמוד נקרא על שמו, לאחר כמה דקות הליכה הגענו לסוג של עמוד שלרגע חשבנו זה העמוד עצמו אבל כנראה שטעינו.
איך ידענו זאת ? לאחר הליכה כ-2 ק”מ מהמוביל הארצי הגענו לגוש סלע (סוג של עמוד) שעומד באמצע הוואדי בין הצוקים ואז הבנו שהגענו למקום הנכון.

מעל העמוד, במצוק המערבי, נראה את מערת עמוד. משלחת יפאנית חפרה במערה בשנים 1964-1961 ומצאה בה שלד כמעט שלם של אדם ניאנדרתלי.
שהסתכלנו על העמוד עצמו הבחנו בשפן סלעים שעומד בקצה העמוד ולא הבנו מה פשר הדבר, לאחר כמה דקות שהתבוננו מסביב ראינו על המצוק עשרות שפני סלעים שמטיילים להם בהנאתם על גבי המצוק
מהעמוד ישנה הליכה של כ-300 מטר (לפני השלט) עד לכביש גישה לקיבוץ חוקוק, אנחנו לפני הכביש נפנה שמאלה כדי שנוכל לצאת לכיוון הכביש ולסיים את המסלול

בשלב זה המסלול הסתיים, אבל….. אנחנו עוד צריכים לחזור לרכב !

פותחים את אפליקציית Get Texi ששירתה אותנו נאמנה מספר מסלולים והפעם היא לא עזרה לנו ולא הגיעו מוניות לאזור, אולי בגלל שהיה כבר קצת מאוחר בסביבות השעה 16:00.
הרמנו מספר טלפונים למגוון חברות מוניות כדי לחפש מונית מתחנת דלק חוקוק ועד חניון מירון אבל רובם אמרו לנו שהם שומרי שבת ולא יעשו את הנסיעה.
חוץ משתי חברות, אחת רצתה 350 ש”ח על נסיעה של חצי שעה !!!!! והשניה התחילה מ 200 ש”ח וירדה ל 180 ש”ח אומנם גם לא זול אבל כבר היינו לפני כניסת השבת ופחדנו להתקע באזור בחושך.
את כל החיפוש אחר מונית עשינו שאנחנו הולכים מסיום נחל עמוד תחתון לכיוון תחנת הדלק בפניה לחוקוק, כ 2.5-3 ק”מ הליכה בעליות וירידות סבירות עייפים אך מחייכים

זהו, המונית הגיעה ותוך חצי שעה הגענו לרכב לקראת נסיעה ארוכה הביתה אני הגעתי הביתה   ב 18:45 דני שותפי הגיע קצת אחרי
אבל כעת אפשר לומר שסיימנו עוד מסלול בהצלחה מרובה.

לסיכום
מסלול מומלץ מאוד לא קשה יתר על המידה יחסית לשאר המסלולים שעשינו אין כמעט עליות ומעט ירידות , לא מומלץ לעשות אותו לאחר גשמים מכיוון שהמסלול יכול להיות חלק ובוצי
אנחנו מאוד נהנו לפגוש מגוון חיות בר לאורך המסלול

ועוד משפט לסיכום, כאחד שמטייל הרבה בטבע, הטבע הוא שלנו. אם אנחנו לא נשמור עליו ועל הניקיון שלו אף אחד אחר לא יעשה זאת וככל שנראה לילדים שלנו כיצד שצריך להתנהג בטבע כך נגדל דור שונה מהדור הנוכחי .ולכן אודה שאתם יוצאים לטבע תצאו עם שקית זבל כדי לאסוף את הזבל שלכם ואם תראו זבל בדרך אל תתביישו להרים גם אותו גם כדי לנקות את הטבע וגם כדי לראות לילדים שלנו כי אפשר אחרת.

מי שנהנה מקריאה של הפוסט ורוצה לשמוע על עוד טיולים בארץ ובחול וסופ”ש של קמפינגים בארץ מוזמן ללחוץ על “Like” בדף הפייסבוק שלי, מטיילים עם ערן

(Visited 2,387 times, 1 visits today)